Bathari Durga panguwasa kabeh
setan priprayangan
Bathari Durga iku mula bukane duwe jeneng Dewi Pramuni kang
sulistya ing rupa. Dewi Pramuni mendhem rasa tresna marang panguwasa tribuwana,
yaiku Bathara Guru. Kanggo nggayuh ketemune rasa tresnane marang Bathara Guru,
sawijining dina Dewi Pramuni tapa brata. Sawise nemoni maneka rupa pacoban lan
godhan, wusanane katekan Bathara Guru, Dewi Umayi lan Bathara Kala.
Ing wawanrembug antarane Bathara Guru lan Dewi Pramuni,
adhedhasar andharan ing Kitab Purwacarita, kaya kang kapethik ing buku
Ensiklopedi Wayang Purwa, weton Balai Pustaka, Bathara Guru gelem nyembadani
pepenginane Dewi Pramuni kang pengin dadi prameswarine.
Ananging ora kabul sakabehe, amarga mung tata lair wae sing
bisa dadi prameswarine Bathara Guru. Dene jiwane ora bisa dadi prameswarine
panguwasa tribuwana iku.
Amarga kasektene Bathara Guru, Dewi Umayi lan Dewi Pramuni
banjur ijolan raga. Jiwane Dewi Umayi manjing ing ragane Dewi Pramuni, lan
suwalike jiwane Dewi Pramuni manjing ing ragane Dewi Umayi kang arupa raseksi.
Adhedhasar andharan ing buku Ensiklopedi Wayang Purwa, weton
Balai Pustaka, Dewi Pramuni (jiwane Dewi Pramuni kang manjing ing ragane
raseksi Dewi Umayi sabanjure antuk jejuluk Bathari Durga kang tegese kuciwa,
ala, ora nyenengake. Lan sabanjure Dewi Durga dipacangake kalawan Bathara Kala.
Lan wiwit wektu iku, Bathari Durga disembah dening para kang
ngrasuk agama Durga. Bathari Durga katetepake dumunung ing kayangan Krendayana.
Kayangan iku sabanjure kondhang sinebut pasetran Gandamayit/Ganda Umayi.
Bathari Durga antuk jejibahan nguwasani para gandarwa, setan
lan titah datan kasat mata liyane kang asipat durangkara. Ing jagad pewayangan,
wandane Bathari Durga iku arupa Rangkung.
Dene Dewi Umayi (jiwane Dewi Umayi kang manjing ing ragane
Dewi Pramuni) iku watake sabar, rasa pangrasane alus sarta landhep, adil, wani
mbelani bebener, tanggung jawab, bekti mring sisihane lan gemati marang anak
turune.
Ing lakon carangan Sudamala, Bathari Durga antuk ruwat lan
bisa luwar saka wujud raseksine dening Sahadewa. Bathari Durga sabanjure
palakrama kalawan Bathara Kala lan peputra Dewasrani.
Ing jagad pedhalangan, Dewasrani iku putrane Bathari Durga
lan Bathara Guru. Bathari Durga duwe hak paring bebana marang sapa wae kang
nyembah dheweke.
Ing lakon Sumbadra Larung, Bathari Durga paring pangestu
marang pepenginane Burisrawa kanggo nresnani Dewi Sumbadra. Ing lakon Pancawala
Lena, Bathari Durga mbiyantu Leksmana Mandrakumara, pangeran pati ing Astina,
lan paring pangestu marang pepenginane Leksmana kang arep nglamar Dewi
Pergiwati, putrane putri Arjuna.
Dene ing lakon Wahyu Cakraningrat, Bathari Durga paring
bebana marang Samba, putrane Sri Kresna, lan paring pangestu mring gegayuhane
kanggo ngrebut Wahyu Cakraningrat. Sapa kang kasil ngrengkuh Wahyu Cakraningrat
pinitaya bakal dadi raja gung binathara.
Ananging ing telung kedadeyan iku, kabeh ora ana kang bisa
kasembadan pepenginane. Kabeh gegayuhane para satriya ing telu kedadeyan iku
padha cabar. Iku amarga pepesthen tumrap sipat jiwane kang adoh saka sing
dipengini.
Bathari Durga dadi sesembahane para kang nganut agama Durga
kang duwe aturan lan paugeran dhewe. Miturut Pustaka Raja Purwa kaya kang
kapethik ing buku Ensiklopedi Wayang Purwa, weton Balai Pustaka, cacahe agama
kang nyembah dewa karana Bathari Durga dadi ana wolu.
Kawolune yaiku agama Syiwa (nyembah Sanghyang Syiwa/Bathara
Guru), agama Sambo (nyembah Sanghyang Sambo), agama Brahma (nyembah Sanghyang
Brahma), agama Indra (nyembah Sanghyang Indra).
Sabanjure, agama Bayu (nyembah Sanghyang Bayu), agama Wisnu
(nyembah Sanghyang Wisnu), agama Kala (nyembah Sanghyang Kala) lan agama Durga
(nyembah Sanghyang Bathari Durga)
0 komentar:
Posting Komentar
lakukan yang terbaik